A SAJT, AVAGY A JÓ TÁPLÁLKOZÁS MŰVÉSZETE

A sajt jótékony hatásai


A sajt a francia értelemben vett „jó táplálkozás”legvalódibb képviselője.


Túl gyakran feledésbe merül, hogy milyen sok, a tejből származó értéke van a sajtnak a táplálkozás szempontjából. Finom ízek, jótékony hatások –reflektorfényben a sajt, mint a helyes étrend zamatos alkotóeleme.      

A sajt mondhatni mindenki kedvence.
Készülhet tehéntejből, kecsketejből, juhtejből, bivalytejből: a világon több mint 1000 sajtféleség létezik. Rendkívüli sokszínűség ez, amit a gyártási módszerek sokfélesége mellett a különböző eredetű tejfélék használata magyaráz. A tej típusa, alvasztása, érlelés fázisai mind más-más állagot és íz-világot eredményeznek.

Az „emelkedő íz-skála” elvének megfelelően, a legenyhébbtől a leginkább karakteres ízű sajtig, a legfrissebbtől a leginkább megérleltig, a legkeményebbtől a leginkább krémes jellegűig a sajt minden étkezést lezáró, igazi ínyencfalat.           
A sajtnak az is óriási előnye, hogy a jó tulajdonságai nem csak nyersen, hanem sütés-főzés alapanyagaként használva is érvényesülnek. Rengeteg lehetőség van a felhasználására és bármelyiket választjuk, a sajt szinte mindenkinek, minden korosztálynak ízleni fog. Így van ez rendjén, hiszen a sajtnak sok előnye van: nem csak finom, de egészséges is!
 

Sajttáltól a konyhai receptekig: csupa élvezet!

 

Krémes szószok, ropogós rakott ételek, zamatos leveles tészták és ínyenc piték, fondük, reblochon vagy cancoillote sajttal készült francia rakott burgonya, tésztába töltött bazsalikomos rikotta, sajtkockák a görög salátában vagy mozzarella-golyók az olasz töltött paradicsomhoz, sőt, akár mascarpone egy valódi tiramisuhoz - a sajt igazán tág teret ad a konyhai játékosságnak.
A sajtos receptek könnyen elkészíthetőek, a sajt minden étrendben tetszés szerint szerepeltethető, minden recepthez hozzáadja a maga zamatát és karakteres jellegét. Gorgonzolás vagy parmezános krém a tésztákhoz, kecskesajtos melegszendvics-falatkák, mimolette-sajt nyárson szőlővel, rokfort-öntet grillezett húsra és ízesített túróöntet, a mártogatni való zöldség-rudacskákhoz…

Akárhogy párosítjuk, a sajt bármivel tökéletes harmóniát alkothat. Legyen szó csupa sajtból álló főétkezésről vagy az édes-sós kombinációt felhasználó reggeliről (például tomme juhsajt és cseresznyelekvár vagy méz párosítása), a sajt a megújuló ötletek és a kiegyensúlyozott táplálkozás forrása.
 

A sajt az egészség barátja a mindennapokban!

 

Egyetlen 20-30 grammos sajtdarab elegendő ahhoz, hogy részesüljünk a sajt összes tápanyag értékéből.
A sajt a kalcium-tartalom szempontjából is vitathatatlan csúcstartó, ugyanakkor D-vitamin-tartalma húszszorosan haladja meg a teljes tej D-vitamin-tartalmát. Ezen kívül kiemelkedő forrása az A-vitaminnak, ami a látás és a sejtek regenerálódása szempontjából fontos.

Ráadásul, mivel a sajtban található fehérjék igen könnyen felszívódnak, a sajt a szervezet jó működéséhez szükséges nélkülözhetetlen energia egyik forrása is.

A változatos, kiegyensúlyozott étrend tekintetében a sajt a helyes és ízletes, „jó táplálkozás” megkerülhetetlen szereplője.
 

Többi cikk